Популярність
української пісні серед народів світу.
(Історичний
матеріал)
Про
високий мистецький рівень української
пісні, її глибоку поетичність і красу
вперше заговорили не самі українці і
не збирачі чи дослідники вітчизняного
фольклору. Народ був далекий від того,
щоб хвалитися ба гатством своєї мистецької
діяльності... Народне мистецтво було
рідним, природним, звичайним, ніхто й
не задумувався над тим, яке місце посідає
чарівна українська пісня у великому
багатомовному світі. Тільки тоді, коли
в Україні бували сусіди-гості, мандрівники,
друзі чи недруги, які з подивом
вслуховувалися у красу і поетичність
пісенної мелодії, почало з’ясовуватись,
що у ній сховані безцінні народні
надбання. Запримітили їх наші сусіди і
перші висловили свій щирий подив і
захоплення...
Найдавніші
згадки іноземних авторів про пісню в
Україні збереглися, здається, від ХV
століття. Посол Венеціанської республіки
Амвросій Контаріні, їдучи 1473 року до
персидського шаха через Україну, записав,
що в Києві під час його прийому співали
пісні.
Здавна
українська пісня мала популярність у
Польщі — і не тільки в народі, а й серед
письменників, учених та навіть у палацах
вельмож. Польські королі й воєводи
тримали при собі українських співаків,
банду ристів і музикантів. При дворі
Ягайла і Ядвіги (ХІV ст.), а потім Зигмун-та
І були українські співці-бандуристи.
Кобзар Весоловський був по чесним
співцем при дворі Яна Собеського (ХVІІ
ст.). Уривки українських пісень
зустрічаються як цитати у листах вельмож
до короля...
Українські
пісні посіли неабияке місце в польській
літописній, іс торичній та художній
літературі ХVІ–ХVІІ століть... Українська
пісня, за свідченням відомого польського
вченого О. Брюкнера, користувалася в
Польщі найбільшою славою... Вона
приваблювала письменників як своїм
глибоким змістом, так і досконалою
мелодією; її наслідували, заради неї
вивчали українську мову і писали цією
мовою вірші, що сприяло посиленню процесу
впливу української мови на польську.
Із
середини ХVІІ століття українська пісня
мала вже добру славу також у Франції.
Чи не першим дав їй коротку характеристику
відомий інженер Боплан, який довгий час
перебував в Україні... Він описав
українське весілля, а коли почув пісні,
підкреслював, що «ця нація співає
плачучи...»
У
ХVІІ столітті дійшли перші відомості
про українську пісню й до Анг-лії...
Окремі мотиви з «Марусі Богуславки»
були використані в англійській
драматургії...
Від
ХVІ століття збереглися найдавніші
німецькі записи української пісенної
та танцювальної музики... Німецькі
дослідники чи не перші в Західній Європі
почали перекладати українські пісні...
Українські
пісні та думи здавна були відомі й у
Росії, причому співали їх в оригіналі...
За царювання Петра І та Єлизавети
Петрівни в Петербурзі великою пошаною
користувалися кобзарі, спеціально
відібрані співаки-виконавці українських
пісень. Мелодії українських пісень, так
високо оцінені музичною громадськістю
багатьох народів, мали безпосередній
вплив на творчість багатьох композиторів
світу. Мотивами українських народних
пісень скористалися німецькі композитори
Й.-С. Бах і Й. Гайдн. Вплелись вони до
творів В. А. Моцарта, К.-М. Вебера, Ф.
Шуберта і особ ливо геніального Л. ван
Бетховена. Виразно відчутні мелодії
українських пісень в угорських
композиторів Ф. Ліста, Б. Бартона,
американського композитора Ш. Лефлера,
що деякий час жив в Україні, чеського
класика музики А. Дворжака, польських
— Ф. Шопена, С. Матюшка та багатьох інших.
Не говоримо тут про численних російських
композиторів...
Історичні особи
Історичні особи
Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний.
У походах козаків на Туреччину й на Крим найбільше вславився кошовий П. Конашевич-Сагайдачний.
Петро, син Конона, а тому званий Конашевич, був родом з Самбір ського повіту в Галичині. Його батько був заможним шляхтичем і хотів виховати Петра розумним чоловіком. Тому віддав його до найкращої тоді школи на Україні, до Академії в Острозі.
Сагайдачний вчився там 8 літ і, мабуть, там дістав прізвище Сагай дачний, тому що дуже добре стріляв з лука, а стріли лука ховають у са гайдаку. По восьми роках науки Сагайдачний дістався якось в 1614 році з кількома товаришами з Академії на Січ. Там незабаром виявилося, що Сагайдачний не тільки дуже розумний і освічений чоловік, але також дуже відважний вояк у битві. Тому козаки вибрали його в 1616 році кошовим Січі і гетьманом.
Сагайдачний бачив, як козаки зубожіли і як терплять через те, що король не дотримав своїх присяг. Він задумав зробити так, щоб Польща знову потребувала помочі козаків, бо тим чином думав зібрати велике козацьке військо і таки отримати від Польщі великі полегшення не тільки для козаків, але й для всього українського народу.
Щоб збагатити трохи козацьку касу та й зробити козацьке ім’я славним на всю Європу, гетьман почав водити козаків на Туреччину й на кримських татар. На нових чайках-човнах він кілька разів перепливав Чорне море аж до Царгорода, несподіваним нападом нищив турецьку столицю і увільняв багато козаків з турецької неволі. Таких походів робив він від 1616 року дуже багато і то на різні міста Туреччини і Криму: на Царгород, Кафу, Синоп, Трапезунд та інші.
Козаки також урятували Польщу під Хотином від турецької навали. Багато це коштувало козацької крові, а Сагайдачний скоро потім помер через ту битву. Він був тяжко ранений під Хотином і поїхав до Києва лікуватися, але даремно, бо весною 1622 року вмер. Київські «братчики» і школярі влаштували гетьманові величавий похорон і поховали його в церкві Богоявленського Братства в Києві.
Так помер славний і розумний кошовий і гетьман України Сагайдач ний, що про нього і донині співається в багатьох піснях. Він щиро хотів допомогти своєму народові і за те віддав своє життя.
Михайло Дорошенко.
У 1626 році посилає послів до Варшави наступний гетьман — М. Доро шенко, щоб сейм затвердив ті привілеї і права, які обіцяв Сагайдачному.
Та сейм наче забув про ті недавні обіцянки і зовсім відвернувся від козаків. Тоді козаки вже на власну руку починають знову походи на турків і татар. М. Дорошенко водив козаків до Царгорода — та в однім поході на Крим йому не пощастило й він загинув у битві з татарами в 1628 році.
Козак — вільна людина із селян чи міської бідноти або утікач від утиску феодалів, житель Запоріжжя, Дону.
Комментариев нет:
Отправить комментарий